Zamknij okno Drukuj dokument

Skarbnik Gminy Jakubów

Skarbnik Gminy - Jolanta Maria Wąsowska

Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności


Dla Pani Jolanty Wąsowskiej

Zatrudnionej na stanowisku: Skarbnika Gminy – Głównego Księgowego Budżetu Gminy

w Referacie Budżetu i Finansów


I. Podległość służbowa

Przełożonym wszystkich pracowników Urzędu jest Wójt Gminy, który ma prawo wydawać polecenia służbowe każdemu pracownikowi Urzędu.

Pani bezpośrednim przełożonym jest:

Wójt Gminy


II. Zakres obowiązków wynikających z art. 100 Kodeksu pracy:

§ 1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.

§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:

1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy,

2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku,

3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,

4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,

6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.


III. Zakres obowiązków wynikających z art. 211 Kodeksu Pracy:

Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:

1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,

2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych,

3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy,

4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,

5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,

6) niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia, o grożącym im niebezpieczeństwie,

7) współdziałać z pracodawcą i przełożonymi w wypełnianiu obowiązków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.




IV. Zakres obowiązków pracownika samorządowego:

  1. Przestrzeganie obowiązków określonych w:

  1. ustawie z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych,

  2. w sprawach nie unormowanych w ww. ustawie przepisów prawa powszechnie obowiązujących,

  3. w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Gminy Jakubów,

  4. w Regulaminie Pracy Urzędu Gminy Jakubów.


V. Zadania wspólne pracowników Urzędu.

  1. Do wspólnych zadań pracowników ze względu na rodzaj prowadzonych spraw należy w szczególności:

  1. posiadanie odpowiednich kwalifikacji i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i przepisów gminnych, jak również w niezbędnym zakresie prawa cywilnego i karnego oraz finansowego;

  2. zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań;

  3. zapewnienie prawidłowego elektronicznego obiegu dokumentów;

  4. właściwe przechowywanie i zabezpieczenie dokumentacji wytworzonej na stanowisku pracy w sposób określony instrukcją kancelaryjną oraz przekazywanie dokumentacji wytworzonej na stanowisku do archiwum zakładowego;

  5. przygotowywanie zagadnień, projektów dokumentów, projektów uchwał na posiedzenia rady gminy oraz zarządzeń wójta i nadawanie biegu ich realizacji;

  6. współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, administracją rządową, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych kompetencji;

  7. umiejętność właściwego kontaktowania się z mieszkańcami oraz administracją samorządową i rządową;

  8. współpraca podczas rozpatrywania skarg i wniosków według właściwości;

  9. organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnic prawnie chronionych oraz ochrony danych osobowych;

  10. przygotowywanie umów, wniosków i dokumentacji z zakresu wykonywanych zadań;

  11. opracowywanie i wykonywanie zaproszeń, dyplomów i listów gratulacyjnych w ramach zadań referatu;

  12. przygotowywanie i terminowe przekazywanie wszelkiego typu sprawozdawczości;

  13. przygotowywanie ocen, analiz, informacji na użytek wójta i organów gminy;

  14. zapewnienie realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w czasie pokoju oraz zadań mających na celu ochronę ludności i mienia przed niebezpieczeństwami wynikającymi z działań wojennych, klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;

  15. szczególna dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowaniu decyzji;

  16. prowadzenie archiwum dokumentacji zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami i potrzebami;

  17. realizowanie zadań gminy w zakresie zamówień publicznych;

  18. przygotowywanie projektów: uchwał, zarządzeń, umów zleceń i umów o dzieło oraz ich realizacja w zakresie zadań prowadzonych przez referat,

  19. wytwarzanie i wprowadzanie informacji z zakresu pracy referatu do BIP i strony internetowej urzędu,

  20. pomoc radzie, właściwym rzeczowym komisjom rady w wykonywaniu zadań,

  21. współdziałanie z sekretarzem gminy w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników danego referatu czy stanowiska.


  1. Zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych na poszczególnych stanowiskach pracy:

  1. rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 roku w sprawie

instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych,

2) rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 roku w sprawie

postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.

  1. Każdy pracownik prowadzi teczkę organizacyjną stanowiska pracy, która powinna zawierać:

  1. wykaz jednostek, z którymi współpracuje pracownik wykonując swoje zadania,

  2. zakres czynności stanowiska pracy (wyciąg z regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy),

  3. skorowidz (wykaz) i zbiór przepisów obowiązujących na danym stanowisku pracy,

  4. wykaz teczek rzeczowych prowadzonych na danym stanowisku pracy (numery i ich tytuły oraz kategorie archiwalne zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt),

  5. wykaz rejestrów i ewidencji prowadzonych na danym stanowisku pracy,

  6. upoważnienia i pełnomocnictwa Wójta Gminy do załatwiania określonych spraw i podejmowania określonych decyzji administracyjnych w Jego imieniu


  1. Zakres obowiązków i czynności na stanowisku pracy:


  1. prowadzenie księgowości budżetowej i gospodarki finansowej gminy zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym prowadzenie rachunkowości;

  2. kierownictwo, kontrola i nadzór nad działalnością Referatu Budżetu i Finansów;

  3. przygotowywanie projektu budżetu gminy oraz projektów jego zmian;

  4. bieżący nadzór i kontrola wykonywania planów finansowych przez gminne jednostki organizacyjne;

  5. przygotowywanie projektu wieloletniej prognozy finansowej oraz projektów jej zmian,

  6. nadzorowanie wykonywania obowiązków w zakresie prowadzenia rachunkowości budżetu i urzędu;

  7. nadzór nad właściwym wykonywaniem budżetu gminy, w tym w szczególności czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych przez pracowników urzędu oraz dyrektorów i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych;

  8. sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem rachunkowości zgodnie z wymogami przepisów prawa;

  9. kontrasygnata czynności prawnych powodujących powstanie zobowiązań pieniężnych oraz udzielanie upoważnień w tym zakresie;

  10. nadzorowanie sporządzania sprawozdawczości budżetowej, finansowej i statystycznej z zakresu działania Referatu Budżetu i Finansów;

  11. przygotowywanie sprawozdania opisowego z realizacji budżetu gminy oraz materiałów niezbędnych do podjęcia uchwał w sprawie udzielenia absolutorium wójtowi gminy;

  12. pozyskiwanie kredytów i pożyczek na finansowanie zadań gminy i obsługa zadłużenia gminy;

  13. zapewnienie obsługi bankowej budżetu i jednostek organizacyjnych gminy;

  14. nadzór nad realizacją dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów budżetu;

  15. udzielanie pomocy wójtowi przy wykonywaniu budżetu gminy;

  16. uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych jednostek organizacyjnych gminy;

  17. przygotowywanie okresowych analiz, sprawozdań, ocen i bieżących informacji o sytuacji finansowej gminny;

  18. opiniowanie projektów uchwał rady i zarządzeń wójta wywołujących skutki finansowe dla gminy;

  19. sprawdzanie i przechowywanie dowodów księgowych w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i finansowych;

  20. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

  21. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;

  22. wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z art. 54 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885, ze zm.) oraz inne zadania przewidziane przepisami prawa, wynikające z poleceń lub upoważnień wójta;

  23. sprawowanie kontroli wewnętrznej urzędu w zakresie spraw finansowych;

  24. uczestniczenie w sesjach rady gminy oraz w tych posiedzeniach komisji rady gminy, których przedmiotem obrad są sprawy związane merytorycznie ze sprawami należącymi do zadań i kompetencji skarbnika;

  25. odpowiadanie za prawidłowe przygotowanie materiałów pod obrady sesji w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz innych spraw pociągających za sobą zobowiązania finansowe;

  26. nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne urzędu oraz jednostki nie bilansujące się samodzielnie;

  27. wykonywanie zadania wynikające m. in. z ustaw podatkowych i o zamówieniach publicznych;

  28. nadzór nad przeprowadzaniem służby przygotowawczej pracowników w Referacie Budżetu i Finansów;

  29. nadzór nad wprowadzaniem i treścią informacji do Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie referatu;

  30. nadzór nad uzgadnianiem kont;

  31. wykonywanie innych zadań na polecenie i z upoważnienie wójta;

  32. opracowywanie projektów aktów prawnych, uruchamiających procedurę uchwalania budżetu gminy;

  33. opracowywanie projektów budżetu gminy i jego zmian;

  34. analiza realizacji budżetu;

  35. czuwanie nad odpowiednimi relacjami pomiędzy realizacją dochodów i wydatków

budżetowych przy uwzględnieniu zachowania wskaźników dot. deficytu i długu gminy;

  1. kontrola wydatkowania środków finansowych przyznanych z budżetu gminy w jednostkach organizacyjnych;

  2. sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań oraz innych sprawozdań budżetowych;

  3. współpraca z jednostkami organizacyjnymi gminy przy opracowywaniu projektów zmian planów finansowych w roku budżetowym;

  4. prowadzenie sprawozdawczości budżetowej i pozabudżetowej;

  5. sprawowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych;

  6. sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym wszystkich dowodów księgowych;

  7. właściwe przechowywanie i zabezpieczenia dokumentacji wytworzonej na stanowisku pracy w sposób określony instrukcją kancelaryjną;

  8. przygotowywanie projektów zarządzeń wójta gminy z zakresu finansów;

  9. prowadzenie spraw związanych z inwentaryzacją składników majątkowych;

  10. prowadzenie ewidencji księgowej;

  11. prowadzenie rejestru dłużników i wierzycieli, uzgadnianie sald itp.;

  12. przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i danych osobowych oraz tajemnicy skarbowej;

  13. opracowywanie i wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;

  14. opracowywanie projektów planów funduszy gminnych i dysponowanie środkami tych funduszy tworzonych odrębnymi przepisami;

  15. rozliczanie wyników inwentaryzacji;

  16. udział w opracowywaniu sprawozdań z realizacji uchwał rady gminy;

  17. przekazywanie sołtysom w ustawowym terminie informacji o wysokości kwot funduszu sołeckiego dla sołectw oraz o wykorzystaniu środków z funduszu;

  18. przyjmowanie uchwał i wniosków z zebrań wiejskich w sprawie funduszu sołeckiego;

  19. zawiadamianie sołectw o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku w sprawie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego;

  20. prowadzenie rejestru umów i zobowiązań gminy;

  21. sprawdzenie i weryfikacja uchwał i wniosków otrzymanych od sołectw pod względem formalno-prawnym;

  22. przygotowywanie uchwał w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki;

  23. sporządzenie wniosku o zwrot z budżetu państwa części wydatków gminy wykonanych w ramach funduszu sołeckiego;

  24. sporządzanie wszelkich innych niezbędnych niż ww. czynności związanych z funduszem sołeckim;

  25. przygotowywanie projektu zarządzenia do przeprowadzenia inwentaryzacji majątku gminy i urzędu oraz jej rozliczanie.

  26. Kierownicy referatów kierują realizacją zadań gminy w zakresie spraw wyznaczonych referatowi, sprawują kontrolę i nadzór nad pracą kierowanych przez siebie referatów oraz zapewniają koordynację działalności referatów.

  27. Kierownicy referatów, w zakresie wskazanym przez wójta wykonują obowiązki zwierzchnika służbowego wobec podległych im pracowników.

  28. Kierownicy referatów nadzorują wypełnianie obowiązków służbowych przez podległych pracowników.

  29. nadzorowanie terminowego i zgodnego z prawem załatwiania spraw należących do zakresu działania referatu,

  30. zapewnienia podnoszenia kwalifikacji zawodowych podległych im pracowników,

  31. bieżąca ocena wykonanej pracy przez podległych pracowników i występowanie z wnioskami w ich spawie (zatrudnianie, nagrody, kary, awanse),

  32. przeprowadzanie okresowej oceny kwalifikacyjnej podległych im pracowników,

  33. zapewnienie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy, w tym przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ochronie przeciwpożarowej, o dostępie do informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych,

  34. zapewnienie przestrzegania przez podległych pracowników porządku i dyscypliny pracy, w tym racjonalnego wykorzystywania czasu pracy,

  35. przedstawianie projektu podziału zadań między podległymi pracownikami,

  36. dbałość o powierzone mienie,

  37. podejmowanie inicjatyw we zakresie wydawania przepisów gminnych bądź innego uregulowania określonych spraw należących do zakresu działania referatu, współdziałanie w opracowywaniu projektów uchwał rady, zarządzeń wójta, umów, porozumień i innych aktów prawnych,

  38. współdziałanie z organami administracji publicznej, gminnymi jednostkami organizacyjnymi, jednostkami pomocniczymi gminy i organizacjami mieszkańców gminy,

  39. wytwarzanie i wprowadzanie informacji z zakresu pracy referatu do BIP i strony internetowej urzędu,

  40. wydawanie w zakresie wykonywanych zadań decyzji administracyjnych w ramach posiadanych upoważnień,

  41. zapewnienie właściwej współpracy między radnymi oraz organami jednostek pomocniczych gminy, w tym przygotowywanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,

  42. współdziałanie z sekretarzem gminy w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego pracowników danego referatu czy stanowiska,

  43. opracowywanie i wykonywanie zaproszeń, dyplomów i listów gratulacyjnych w ramach zadań referatu;


VII. Zakres uprawnień:

  1. Uprawnienia pracownika samorządowego regulują przepisy prawa pracy, a w szczególności:

  1. ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych,

  1. Regulamin Pracy Urzędu Gminy Jakubów,


VIII. Zakres odpowiedzialności

Pani Jolanta Wąsowska jest odpowiedzialna za:

  1. Prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań wymienionych w niniejszym zakresie

obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności.

  1. Wnikliwe i terminowe rozpatrywanie wniosków, skarg i innych sygnałów od społeczeństw

oraz prawidłowe załatwianie spraw interesantów.

  1. Terminowe sporządzanie i przekazywanie sprawozdań statystycznych i innych.

  2. Prawidłowe zabezpieczenie dokumentów na stanowisku pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu.

  3. Prawidłowe zabezpieczenie pieczęci w czasie i po zakończeniu pracy.

  4. Przydzielone wyposażenie należy wykorzystywać zgodnie z przeznaczeniem i dbać o jego właściwy stan.

Metadane

Data utworzenia:(brak danych)
Wprowadził do systemu:Artur Trzciński
Data wprowadzenia:2005-09-06 00:00:00
Opublikował:Artur Trzciński
Data publikacji:2005-09-06 00:00:00
Ostatnia zmiana:2019-08-05 09:50:52
Ilość wyświetleń:8108